Kompetencje dziecka pięcioletniego
Kompetencje dziecka kończącego przedszkole wg podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego
  1. Kształtowanie umiejętności społecznych
Dziecko:
  • Potrafi podać podstawowe informacje o sobie
  • Właściwie zachowuje się względem innych
  • Nabyło umiejętność oceniania siebie
  • Nie boi się sytuacji nowych i jest otwarte na kontakty z innymi
  • Używa form grzecznościowych
  • Właściwie reaguje na niepowodzenia i sukcesy
  • Współdziała w zespole, podporządkowuje się przyjętym zasadom
  • Wykazuje zainteresowanie problemami innych ludzi
 
  1. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku
Dziecko:
  • Nabyło umiejętność systematycznego dbania o swoją czystość osobistą
  • Prowadzi higieniczny tryb życia
  • Wykazuje dobry poziom samoobsługi
  • Nabyło umiejętność kulturalnego zachowywania się przy stole
  • Aktywnie uczestniczy w czynnościach porządkowych
  • Jest samodzielne w czynnościach codziennych
  • Dba o wspólną własność
 
  1. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
Dziecko:
  • Jest aktywne werbalnie
  • Poprawnie i wyraziście wypowiada się
  • Uważnie słucha wypowiedzi innych
  • Jasno formułuje własne poglądy, spostrzeżenia i myśli. Mówi o swoich przeżyciach, osiągnięciach, doświadczeniach i ewentualnych  trudnościach
  • Posiada bogaty zasób słownictwa
  • Mowa płynna i poprawna pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym
 
  1. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
Dziecko:
  • Rozumie związki przyczynowo-skutkowe
  • Nabyło umiejętność przewidywania skutków czynności manipulacyjnych na przedmiotach
  • Potrafi obserwować i wyciągać wnioski z obserwacji
  • Klasyfikuje, porządkuje obiekty wg określonego kryterium i formułuje uogólnienia
 
  1. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
Dziecko:
  • Dba o zdrowie, higienę własną i otoczenia
  • Zna i stosuje zasady zdrowego żywienia
  • Uczestniczy w grach i zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych i zabawach terenowych
  • Podejmuje swobodne zabawy o charakterze ruchowym, z wykorzystaniem różnych przyborów, przyrządów i warunków terenowych
  • Wykazuje dobrą sprawność fizyczną całego ciała
  • Chętnie spędza czas na dworze
 
  1. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
Dziecko:
  • Przestrzega ogólne zasady bezpieczeństwa
  • Stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach i zasady bezpiecznego korzystania ze środków transportu
  • Radzi sobie w sytuacjach trudnych
  • Zna swoje dane osobiste oraz podstawowe dane teleadresowe rodziców
  • Unika zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt
  • Preferuje bezpieczne formy spędzania czasu wolnego
  • Potrafi postępować bezpiecznie i rozważnie
 
  1. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem
Dziecko:
  • Nabyło umiejętność słuchania i wypowiadania się na tematy związane z bezpośrednim przeżywaniem, doświadczaniem czy treścią słuchanego utworu literackiego lub oglądanego widowiska
  • Swobodnie odtwarza treści utworów literackich i obserwowanych sytuacji za pomocą werbalnych i pozawerbalnych środków wyrazu
  • Potrafi inscenizować treść i wchodzić "w role"
  • Nabyło umiejętność właściwego zachowywania się podczas uroczystości i imprez zorganizowanych
 
  1. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec
Dziecko:
  • Interesuje się muzyką i śpiewem
  • Interpretuje ruchem wybrane tematy rytmiczne, muzyczne i melodyczne
  • Dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku w utworach muzycznych
  • Przedstawia za pomocą ruchu, muzyki, tańca własne spostrzeżenia i doznania
  • Śpiewa piosenki indywidualnie i zbiorowo
  • Nabyło umiejętność tworzenia prostego akompaniamentu do piosenek, zabaw ruchowych, z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i akustycznych
 
  1. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne
Dziecko:
  • Stosuje różne techniki plastyczne
  • Potrafi eksperymentować materiałem plastycznym
  • Przejawia zainteresowanie malarstwem, sztuką ludową, rzeźbą i architekturą
  • Dba o estetykę prac
  • Utrzymuje dobre tempo pracy
 
  1. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
Dziecko:
  • Nabyło umiejętność planowania, projektowania i wykonywania kompozycji z różnorodnych materiałów i elementów
  • Wykonuje różne prace wg pomysłu własnego lub wg wzoru
  • Potrafi posługiwać się prostymi narzędziami i przyborami
  • Interesuje się urządzeniami technicznymi i zna zasady działania niektórych z nich
  • Przyswoiło umiejętność bezpiecznego korzystania z wybranych urządzeń użytku codziennego
 
  1. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
Dziecko:
  • Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie
  • Obserwuje i wypowiada się na temat dostępnych zjawisk przyrodniczych
  • Rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pór roku
  • Zauważa zmiany o charakterze estetycznym np. w otoczeniu
  • Jest zainteresowane przyrodą ożywioną i nieożywioną
  • Nabyło umiejętność podejmowania właściwych decyzji i unikania zagrożeń
 
  1. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
Dziecko:
  • Posiada bogaty zasób wiadomości nt. roślin i zwierząt żyjących w różnych ekosystemach, charakterystycznych dla danego gatunku
  • Wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt i wzrostu roślin w różnych środowiskach przyrodniczych
  • Dostrzega zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku
  • Czuje się współodpowiedzialne za stan środowiska naturalnego
  • Rozumie współzależności występujące w przyrodzie, dostrzega konieczność jej ochrony i dba o nią
 
  1. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
Dziecko:
  • Potrafi przeliczać elementy i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego
  • Porównuje liczebność zbiorów
  • Posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi w indywidualnym zakresie
  • Nabyło umiejętność wyznaczania wyniku prostych operacji dodawania i odejmowania
  • Porównuje i posługuje się określeniami dotyczącymi kierunków w przestrzeni
  • Różnicuje, porównuje i posługuje się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni
  • Określa długość przedmiotów za pomocą prostych sposobów mierzenia np. kroki
  • Zna zależności następowania po sobie dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
 
  1. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Dziecko:
  • Odtwarza proste wzory
  • Wykazuje prawidłową koordynację wzrokowo-ruchową
  • Posiada dobry poziom sprawności manualnych
  • Jest spostrzegawcze i wykazuje dobry poziom pamięci wzrokowej
  • Prawidłowo trzyma narzędzie pisarskie
  • Wykazuje zainteresowanie nauką czytania i pisania
  • Wykazuje zainteresowanie książką
  • Potrafi słuchać i analizować treści prostych utworów literackich
  • Rozpoznaje sens informacji podanych w formie rysunków i symboli
  • Nabyło umiejętność odczytywania krótkich podpisów czy napisów
  • Dokonuje analizy i syntezy zdań, wyrazów i sylab
  • Wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej
  1. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Dziecko:
  • Wie, że jest Polakiem i szanuje symbole narodowe
  • Nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że stolicą Polski jest Warszawa
  • Wie, że Polska należy do Unii Europejskiej
  • Interesuje się ważniejszymi wydarzeniami z życia kraju
  • Posiada podstawowe informacje dotyczące miejscowości, w której mieszka oraz  zna ważniejsze instytucje użyteczności publicznej  
  • Zna specyfikę pracy w wybranych zawodach
  • Potrafi określić własne miejsce w rodzinie, dostrzega jej wartość i znaczenie
  • Jest tolerancyjne
  • Jest świadome swoich praw oraz szanuje prawa i własność innych
  • Szanuje godność osobistą oraz odmienność innych ludzi
  • Zna podstawowe informacje dotyczące swojej rodziny ( podstawowe dane osobowe, miejsce pracy, zainteresowania)
 
Losowe zdjęcia z galerii
Wyszukiwarka
Newsletter
Biuletyn informacji publicznej